کودکان با وضعیت اقتصادی پایین‌تر نسبت به کودکان ثروتمندتر تمایل بیشتری به تصمیم‌گیری‌های پرخطر دارند
دو محقق در دانشگاه بوستون دریافته‌اند که کودکان داوطلب با وضعیت اقتصادی پایین‌تر نسبت به بچه‌های ثروتمندتر مایل به گرفتن تصمیم‌های پرخطر هستند.........همانطور که محققان خاطرنشان کردند، بسیاری از نظریه‌های تکاملی بر این باور بوده اند که محیطی که یک فرد در آن بزرگ می‌شود، می‌تواند بر تمایل آن‌ها برای ریسک کردن برای کسب پاداش‌های احتمالی یا اجتناب از ضرر تأثیر بگذارد. بسیاری از همین تئوری ها همچنین شامل ارزیابی حساسیت و انعطاف پذیری هستند و در برخی موارد، راه هایی را برای پیش بینی ویژگی های رفتاری عمومی ممکن ارائه می دهند. در این تلاش جدید، محققان به دنبال آزمایش چنین نظریه هایی با مقایسه تمایل به ریسک برای به دست آوردن پاداش بین کودکانی بودند که در شرایط مختلف اقتصادی زندگی می کردند.
آیا 50 میلیون نفر امروز واقعاً برده شده اند؟
بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، حدود 50 میلیون نفر در سراسر جهان برده هستند. این گزارش که در 12 سپتامبر 2022 توسط سازمان بین المللی کار سازمان ملل متحد، سازمان بین المللی مهاجرت و گروه حقوق بشر بنیاد گام آزاد منتشر شد، نشان داد که 28 میلیون نفر در کار اجباری و 22 میلیون نفر دیگر در ازدواج اجباری هستند. . کار اجباری شامل استثمار در کارهای خانگی، کشاورزی و تولید است. همچنین شامل کار اجباری و استثمار جنسی تجاری تحمیلی توسط دولت می شود. فقر محرک قدرتمندی برای کار اجباری در سراسر جهانبه ویژه در هند، شرق آسیا و غرب آفریقا است. ازدواج اجباری که عمدتاً زنان و دختران را تحت تأثیر قرار می دهد، اغلب ریشه های جنسیتی و مردسالارانه دارد. آخرین تخمین سازمان ملل از 50 میلیون نفر نسبت به آخرین برآورد آن در سال 2017، زمانی که گزارش داد 40 میلیون نفر به بردگی گرفته شده اند، رشد قابل توجهی داشته است.
چرا معلمان از دانش آموزانی که تکالیف خود را انجام نمی دهند دست می کشند
ما کنجکاو بودیم که چگونه معلمان به دانش‌آموزانی که تکالیف خود را کامل می‌کنند پاداش می‌دهند و آن‌هایی را که انجام نمی‌دهند تنبیه و انتقاد می‌کنند - و اینکه آیا ارتباطی بین این چیزها و درآمد خانواده وجود دارد یا خیر. با تجزیه و تحلیل کارنامه دانش‌آموزان و مصاحبه با معلمان، دانش‌آموزان و والدین، متوجه شدیم که معلمان نمرات خوبی برای تلاش برای انجام تکالیف و سایر پاداش‌ها به دانش‌آموزان خانواده‌های طبقه متوسط ​​مانند جینا می‌دهند، که اتفاقاً والدین تحصیل‌کرده‌ای دارند که نقش فعالی در کمک به فرزندانشان در تکمیل تکالیفشان این زمینه دارند. . اما وقتی صحبت از دانش‌آموزانی مانند «جسی» می‌شود، که در همان مدرسه جینا تحصیل می‌کند و فرزند یک مادر فقیر و مجرد دو فرزند است، متوجه شدیم که معلمان دیدگاه تیره‌تری داشتند.
تنها کسی که هزار بار از شعرش شاعرتر است شهریار است
«ببینید، وقتی شعر شاعری را می‌خوانیم، از دور تصوراتی از او داریم، بعد وقتی با او شنا می‌شویم می‌بینیم که او نیز مثل ماست، راه می‌رود، غذا می‌خورد، با یکی دعوا می‌کند، بدخلقی می‌کند و مثل یک آدم معمولی، البته اگر ادا درنیاورد و گاهی هم جای تعجب است که این آدم چطور این شعرها را گفته، یادمان می‌رود که شخص او با آفرینش او به کلی دو چیز جداگانه است... باور کنید تنها کسی که من با او آشنا شدم و دیدم که از شعرش هزار بار شاعرتر است، شهریار است.
بزرگداشت ملا پناه واقف شاعر بزرگ در شوشا
جشنواره فرهنگی روزهای شعر واقف در تاریخ 14 تا 15 جولای در شهر شوشا آذربایجان برگزار شد که دومین دوره از زمان آزادی شوشا از اشغال است. این مراسم شرکت کنندگان و مهمانان را در مقابل مقبره واقف گرد هم آورد، سازه ای نمادین که بر فراز مقبره شاعر برجسته ملا پناه واقف ، که به عنوان وزیر برای خان ابراهیم خلیل قره باغی در شوشا پایتخت خانات کار می کرد، ساخته شده است.
روزنامه فکاهی آذربایجان ، حرکتی در نقد طنز آلوده قدرت
سال 1907 در تبریز هفته نامه فکاهی آذربایجان پا به صحنه نشریات گزارد. این نشریه اولین شماره خود را در تاریخ 6 محرم 1325 قمری انتشار داد. مدیر و صاحب امتیاز آن حاجی میرزا آقا بلوری ازتجار مشروطه طلب بود که مکاتبات با نشریه با عنوان وی با نام حاج میرزا آقا تبریزی انجام می گردید . سردبیری آن برعهده میرزا علی قلی صفروف بود، که در شناسنامه نشریه مدیر و منشی اول علیقلی مدیر احتیاج سابق معرفی گردیده بود. صفروف مردی فعال در عرصه رسانه در آن زمان بود به نحوی که انتشار همزمان و همکاری با دیگر نشریات را نیز عهده دار شده بود. قبول مکاتبات با زبان ترکی و فارسی و با امضای نویسنده بود. زبان طنز ساده ترین و لطیف ترین روش بیان پیچیده ترین مسائل است و در دوران اول مشروطه ، این زبان از سوی نشریه با توانمندی بسیار بیان می گردید.
دوم تیر ماه ، زاد روز نویسنده پر آوازه کتاب کودک
از استانبول سوار اتوبوس شده بودم تا در یکی از شهرهای پشت مرز پیاده شوم ! مسیر طولانی بود و هر از گاهی اتوبوس در یک استراحتگاه بین راهی توقف می کرد ! در یکی از فروشگاه های این استراحتگاه ها کتاب" کوچوک کارا بالیک " در میان انبوه کتاب های قفسه به چشمانم چشمک زد . آه ! کتاب صمد بهرنگی بود ، لحظه ای احساس فخر کردم ! کتاب نویسنده سرزمین من در کشوری دیگر در ویترین ها قرار گرفته بود.
مدرک درجه یک هنری به پیشکسوت ۱۰۷ ساله موسیقی کرد اعطا شد
خله ده رزی در چهار حوزه هنر کردی بیت خوانی، حیران، لاوک و شمشال زنی خبره است. همچنین خله ده رزی (خضر قادری گرماوی) در بیشتر جشنواره‌های هنری کشور شرکت داشته و در سال‌های گذشته در سمینار «آرکی تایپ‌های آوازی هند و اروپایی» که توسط «کنسرواتوار چایکوفسکی» مسکو در این شهر برگزار شده بود، حضور داشته است.
احیای عاشقانه سیب میخک کردی
اما با این حال، عاشقان جوان یک بار ساعت ها را صرف سوراخ کردن ده ها میخک نوک تیز در سیب کردند. به طور کلی، این دختران کرد جوان بودند که اغلب ترجیح می‌دادند احساسات خود را از این طریق ابراز کنند، در حالی که بیان کلامی برایشان مشکل بود. هنگامی که سیب به طور کامل با میخک پوشانده شد، آن را به مدت چند هفته رها کردند تا خشک شود. وسپس سیب میخک خشک شده به معشوق هدیه داده شد. سیب ها می توانند به عنوان یادگاری از فداکاری برای دهه ها باقی بمانند و آنها را با معنایی عظیم آغشته کنند.
اعتیاد به شبکه های اجتماعی! آیا نوجوانان مجاز به استفاده شبکه های اجتماعی هستند؟
مشکل از اواسط سپتامبر سال گذشته شروع شد، زمانی که وال استریت ژورنال افشاگری را با عنوان "فیسبوک می داند که اینستاگرام برای دختران نوجوان سمی است، اسناد شرکت نشان می دهد" منتشر کرد. این مقاله فاش کرد که فیس بوک اطلاعات آزاردهنده ای را در مورد تأثیر سرویس اینستاگرام خود بر کاربران جوان شناسایی کرده است. این گزارش به ارائه‌ای گزارش داخلی اشاره کرد که توسط یک افشاگر ناشناس به روزنامه ارسال شد، که شامل اسلایدی بود که ادعا می‌کرد «سی و دو درصد از دختران نوجوان می‌گویند که وقتی نسبت به بدن خود احساس بدی می‌کنند، اینستاگرام حالشان را بدتر می‌کند». اسلاید دیگری نتیجه‌گیری صریح‌تری ارائه کرد: «نوجوانان اینستاگرام را به دلیل افزایش میزان اضطراب و افسردگی سرزنش می‌کنند. این واکنش در همه گروه ها بی انگیزه و ثابت بود.» این افشاگری ها طوفان رسانه ای را به راه انداخت. مقاله ای در واشنگتن پست که در روزهای پس از انتشار ژورنال منتشر شد، اعلام کرد: اینستاگرام برای بچه هاحتی بدتر از آن چیزی است که ما فکر می کردیم . در مقاله ای در بوستون گلوب ادعا شده است: «این فقط دختران نوجوان نیستند-اینستاگرام برای همه سمی است». نیویورک پست خاطرنشان کرد: به نظر می رسد اظهارات عمومی زاکربرگ در مورد تأثیرات پلتفرم او بر سلامت روان با یافته های داخلی فیس بوک در تضاد باشد. مارک زاکربرگ در یک پست تحقیرآمیز که در حساب فیس بوک خود منتشر کرد، اظهار داشت که انگیزه های شرکت او "تعریف نادرست" شده است. او نوشت، این واقعیت که فیس بوک در حال انجام این تحقیق بود، نشان می دهد که این شرکت به تأثیر سلامت محصولات خود اهمیت می دهد. زاکربرگ همچنین به داده‌های موجود در اسلایدهای فاش شده اشاره کرد که نشان می‌دهد چگونه در یازده مورد از دوازده مورد مورد مطالعه (مانند تنهایی و مسائل مربوط به خوردن)، بیشتر دختران نوجوان گفتند که اینستاگرام به جای آسیب رساندن به آن ها کمک کرده است. با این حال، در پس‌زمینه، این شرکت کار روی یک سرویس جدید اینستاگرام کودکان را متوقف کرد.
میدان جنگ در رسانه های اجتماعی - رسانه های اجتماعی چقدر مضر هستند ؟
رسانه های اجتماعی چقدر مضر هستند؟ یک حس کلی وجود دارد که وجود آنها برای جامعه بد است - که ممکن است درست باشد. مطالعات به‌طور شگفت‌انگیزی پاسخ‌های آسان کمی ارائه می‌دهند. در مقاله نیویورکر ، میدان جنگ در رسانه های اجتماعی تصویرگری آری لیلوان دیده می شود ! باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا در ماه آوریل در مرکز سیاست سایبری استنفورد گفت که "اکوسیستم اطلاعاتی جدید ما برخی از بدترین انگیزه های بشریت را توربوشارژ می کند" و افزود که انتخاب های انجام شده توسط شرکت های بزرگ فناوری که بر اینترنت و رسانه های اجتماعی تسلط دارند "آسیب پذیری دموکراسی ها را بیشتر کرده است." چنین اظهاراتی منعکس کننده احساسات گسترده در مورد نقش رسانه های اجتماعی در زندگی ما است. اما آیا آنها حقیقت دارند؟
صنایع دخانیات چگونه به جان جنگل‌ها و محیط زیست افتاده‌اند؟
کمیسیون اروپا از تاریخ ۳۰ مه تا ۵ ژوئن (۹ تا ۱۵ خرداد) را به نام «هفته سبز» نام‌گذاری کرده است. هفته سبز اتحادیه اروپا فرصتی سالانه برای بحث درباره سیاست‌های زیست‌محیطی اروپا میان سیاست‌گذاران، فعالان پیشرو در زمینه محیط‌ زیست و شرکای اجتماعی آن است. امسال همزمان با دومین روز هفته سبز و نیز روز جهانی بدون دخانیات (۳۱ مه)، سازمان جهانی بهداشت، با انتشار گزارشی جزئیاتی تازه از آثار مخرب صنعت تنباکو و دخانیات منتشر کرده است. .........گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که صنعت تنباکو علاوه بر این که سالانه جان ۸ میلیون نفر را می‌گیرد، به کره زمین هم بیش از حد تصور آسیب می‌رساند. بر اساس این گزارش، تنباکو سالانه ۶۰۰ میلیون درخت، ۲۰۰ هزار هکتار زمین و ۲۲ میلیارد تن آب برای جهان هزینه برمی‌دارد و ۸۴ میلیون تن دی‌اکسیدکربن را وارد جو زمین می‌کند. این حجم از دی‌اکسیدکربن معادل یک‌پنجم میزان تولید شده در صنعت هواپیمایی است. بیشتر این تنباکو در کشورهای کم‌درآمد کشت می‌شود که برای تولید غذا به‌شدت نیازمند آب جهت آبیاری زمین‌های کشاورزی هستند. در عوض این آب موردنیاز صرف کشت این گیاه به تعبیر سازمان جهانی بهداشت «مرگبار» می‌شود، و جنگل‌های بیشتری از بین می‌روند..........به گفته سازمان جهانی بهداشت، مساله تنها به کشت این محصول ختم نمی‌شود بلکه زباله‌های برجای‌مانده از آن در طبیعت باقی می‌ماند و به آن آسیب می‌رساند. چنانچه دکتر رودیگر کرچ، مدیر ارتقای سلامت در سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: «محصولات تنباکویی از آلاینده‌ترین مواد بر روی کره زمین هستند که حاوی بیش از ۷۰۰۰ ماده شیمیایی سمی است؛ موادی که وارد محیط‌زیست ما می‌شوند.» ته‌سیگار دومین منبع بزرگ آلایندگی پلاستیکی در سراسر جهان است که حاوی میکروپلاستیک‌هایی است که در محیط باقی می‌مانند. سایر محصولات مانند تنباکوی بدون دود و سیگارهای الکترونیکی نیز بر مشکل آلودگی پلاستیک می‌افزایند. کرچ می‌افزاید: «سالانه تقریبا چهار و نیم تریلیون فیلتر سیگار اقیانوس‌ها، رودخانه‌ها، پیاده‌روهای شهری، پارک‌ها، خاک و سواحل را آلوده می‌کند.» هر فیلتر ته‌سیگار می‌تواند تا ۱۰۰ لیتر آب را آلوده کند درحالی‌که هزینه تمیزکردن زباله‌های تنباکو اغلب بر دوش مالیات دهندگان است و نه صنعتی که این مشکل را ایجاد می‌کند. چین هرساله حدود ۲.۴ میلیارد یورو و هند حدود ۷۱۴ میلیون یورو برای جمع‌آوری این اقلام هزینه می‌کنند.
سرانجام موزه چاپ و نشر در دبیرستان فردوسی
بیش از دوسال است که ساختمان قدیمی و تاریخی دبیرستان فردوسی جهت آماده سازی " موزه چاپ و نشر" در اختیار میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفته است. قرار بر بازسازی ساختمان و چندین سال استفاده به عنوان " موزه " و سپس تحویل آن به دبیرستان فردوسی بود ! اما اکنون کار متوقف و ساختمان تاریخی بلاتکلیف و خرابه رها شده است .
تجارب مرمت گنبدهای تاریخی در ترکیه
کنفرانس تجارب مرمت گنبدهای تاریخی در ترکیه به صورت حضوری و آنلاین در محل تالار معمار علی تبریزی با حضور دکتر حافظ کی پور و دکتر فرهاد آخوندی برگزار می شود ، این کنفرانس در ساعت 12 روز چهارشنبه اجرا خواهد شد
جوامع ناشنوایان ممکن است در حال ایجاد یک زبان لمسی جدید باشند
Protactile به عنوان یک جنبش برای خودمختاری و یک سیستم ارتباط لمسی آغاز شد. اکنون، برخی از زبان شناسان استدلال می کنند که این زبان در حال تبدیل شدن به یک زبان برای خود است........چگونه در مورد زبانی می نویسید که نمی توان صحبت کرد یا دید؟ این چالشی است که اندرو لیلند با آن روبرو است، که در یک قطعه جدید و جذاب، Protactile را بررسی می کند، شکلی از ارتباط که توسط تعداد فزاینده ای از ناشنوایان استفاده می شود، و برخی کارشناسان می گویند که در حال توسعه انواع ساختارهای پیچیده است که آن را به یک زبان جدید تبدیل می کند.
هلال ماه شوال در آسمان دیده شد
فردا عید است ، .... یک ماه اطاعت و عبادت خالق در ماه رمضان کامل شد ! عیدتان مبارک !
درود بر اسان های سخت کوش ،در روز کارگر
در گرامیداشت روز کارگر ؛ مری از مخاطیین ما در چین ، پیام تصویری ارسال کرده است ، روز کارگر روز انسان های سخت کوش است.
گیاهان مرگبار برای تعمیر آثار کلاسیک تبتی باستانی
پس از صدها سال جویدن توسط حشرات، پنهان ماندن در قالب یا سوختن توسط آتش، مجموعه ای از دست نوشته های باستانی که به زبان تبتی نوشته شده بودند با موفقیت بازسازی شدند. کاغذهای بازسازی از گیاه سمی خاصی که در منطقه یافت می شود ساخته شده است. گلوبال تایمز اخیراً به یکی از مشارکت کنندگان اصلی پروژه یانگ لیقون تبدیل شده است ، که بیش از 50 سال است که کتاب ها را بازسازی می کند. یانگ همچنین یکی از شخصیت‌های مهم در تلاش برای بازسازی کتاب‌های باستانی نوشته شده به زبان‌های اقلیت‌های قومی در استان یوننان جنوب غربی چین است، جایی که کتاب‌های باستانی متعددی در آن یافت شده است. در سال 2010، روستاییان محلی در شانگری-لا، یوننان، به طور تصادفی هزاران صفحه از نسخه های خطی بودایی تبتی را در یک غار کوهستانی دورافتاده پیدا کردند. خبر این کشف به سرعت پخش شد و توجه دولت محلی و همچنین مرکز حفاظت از کتاب های باستانی یوننان را به خود جلب کرد. یانگ روز سه‌شنبه به گلوبال تایمز گفت: "پس از صدها سال رنج، این کتاب‌ها به دلیل رطوبت داخل غار به سختی آجر بودند. انتخاب نوع کاغذ مناسب برای بازسازی نیز چالش بزرگی بود که ما باید انجام می‌دادیم." این غار در میان زمین‌های کوهستانی خشن که شامل جنگل‌های انبوه بامبو و بوته‌های خاردار است، در صخره‌ای کوهستانی در نزدیکی روستایی به نام ناگلا، در ۱۴۰ کیلومتری شمال غربی شهر شانگری لا، قرار دارد. تنها راه ارتباطی کوه با دنیای خارج، یک جاده ناهموار است.
ایلان ماسک مالک توئیتر شد ، زسانه های غربی چه می گویند
ثروتمندترین مرد جهان، مگا میلیاردر ایلان ماسک، امکان خرید یکی از قوی ترین پلتفرم های ارتباطی روی زمین را بدست آورد که صدها میلیون نفر در روز از آن استفاده می کنند. همانطور که نویسنده آناند جیریداراداس استدلال کرد، خرید 44 میلیارد دلاری ماسک از توییتر "فقط تصاحب یک شرکت نیست." این در واقع مجموعه‌ای از روش های بسیار خاص است که الیگارش‌های ما انجام داده‌اند و به تدریج قدرت اقتصادی، سیاسی و گفتمانی را در دست‌های کمتر و کمتری متمرکز کرده‌اند.» و بگذارید واضح بگوییم: اینترنت به طور فزاینده یکپارچه یک تهدید مستقیم برای رسانه های کوچک و مستقل است. این شرایط کنترل توانایی رسانه های را برای زنده ماندن کاهش می دهد در شرایطی که یک سیستم رسانه ای متمرکز با استخراج داده های شخصی کاربران، و به طور فزاینده ای توسط الیگارشی ها و کنترلر های آن هدایت می کنند. اگر قرار است روزنامه‌نگاری مستقل زنده بماند و دنیای بهتری به دست آید تنها تکان دادن مشت‌ها برای غول‌های شرکتی و اربابان میلیاردر مانند ماسک کافی نیست
اریک کارل تصویرگر و داستان پرداز کودکان
اریک کارل (زاده ۲۵ ژوئن ۱۹۲۹ – درگذشته ۲۳ مه ۲۰۲۱) نویسنده، طراح و تصویرگر کتاب‌های کودکان آلمانی-آمریکایی بود. کتاب مصور او کاترپیلار خیلی گرسنه که اولین بار در سال 1969 منتشر شد، به بیش از 66 زبان ترجمه شده و بیش از 50 میلیون نسخه فروخته است. حرفه او به عنوان تصویرگر و نویسنده کتاب کودک پس از همکاری در فیلم های خرس قهوه ای، خرس قهوه ای، چه می بینی؟غاز شد . او بیش از 70 کتاب را تصویرگری کرد که بیشتر آنها را نیز نوشته است و بیش از 145 میلیون نسخه از کتاب های او در سراسر جهان فروخته شده است
گوز نظر! باوری سنتی در میان ترک های آناتولی
در میان باورهای سنتی آناتولی، یکی از معروف‌ترین و رایج‌ترین باورها آویزان کردن یا پوشیدن مهره‌ای آبی در مقابل چشم بد است که در ترکی به آن «نظر» می‌گویند. در زیر منشأ این باور، بازتابی در چشم انسان وجود دارد. هنگامی که مردم باستان انعکاس چهره خود را در داخل چشم دیگران در مقابل خود می بینند، تصور می کنند که در خطر هستند و روح آنها در چشمان دیگران محبوس است. با گذشت زمان، این باور به این شکل تغییر پیدا کرده است که چشمانی با نگاهی پر از حسادت و بد در نهایت باعث مرگ و بیماری می شود. بنابراین، بسیاری از مردم بر این باورند که آویزان کردن یا پوشیدن یک مهره شیشه ای مایل به آبی به شکل چشم " نظر بونجوقو" (nazar boncuğu) این نگاه ها را به عقب منعکس می کند و فرد مورد نظر را نجات می دهد.
لزوم طراحی و تدوین الگوی مطلوب مدیریت ارتباط رسانه ی ملی با اقوام ایرانی
محمد فرج پور باسمنجی از ابلاغ حضوری نارضایتی جوانان آذربایجانی و مردمان بسیار که از طریق شبکه های اجتماعی بازخورد های خورد را از مسائل جامعه بروز می دهند نسبت به برنامه عصرجدید به رئیس شبکه های سراسری تلویزیون خبر داد. او می گوید قول شاه آبادی را برای توجه بیشتر به فرهنگ، موسیقی و داشته های فاخر آذربایجان و بطور کلی نظر به تمام اقوامی که ملت ایران را تشکیل می دهند ، گرفته است. .........در حال حاضر بیش از یکصد شبکه و کانال رادیویی و تلویزیونی با ارتزاق از بودجه ی عمومی در کشور برنامه پخش می‌کنند.سابقه‌ی اولین رادیو در ایران به آخرین سال حکومت پهلوی دوم به سال ۱۳۱۹ هجری شمسی و اولین کانال تلویزیونی نیز به سال ۱۳۳۷ ه.ش به امتیازی یک یهودی بر می‌گردد و هم اکنون تولیدات برخی از این شبکه ها از فرهنگ اقوام و زبان های محلی بهره گرفته می‌شود که تمام استان ها دارای شبکه های استانی مستقل تلویزیونی و مستقل رادیویی هستند. در ایران ملت های مختلف با زبان و فرهنگ و گویش های متنوع زندگی می‌کنند و این یکی از مواهب و نعمت بزرگ پروردگار عالمیان است که در کتاب گران سنگ قران مجید مختلف لهجه و مختلف شکل بودن از نشانه های افرینش است. کارشناسان علوم ارتباطات می‌گویند بخشی از تولیدات رسانه ای در ایران با استفاده ازفرهنگ و ادبیات غنی اقوام و اقلیم های مختلف این سرزمین پهناور می تواند علاوه‌ بر افزایش مخاطبان به وحدت و همگرایی و انسجام ملی منجر شود. در بین ملیت های ایران ، جمعیت، تاریخ و حکمرانی دو قوم بزرگ فارس و ترک برجسته بوده و اینها بیشتر از ۷۵درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند و علاوه بر آن اشتراک مذهب شیعه ی اثنا عشری که از مسجد جامع تبریز در پانصد سال پیش از سوی شاه اسماعیل صفوی در ایران رسمیت یافته است بر حاکمیت این دو قوم در ایران استحکام زیادی بخشیده و معمولا زبان اول ایران قرن ها زبان ترکی بوده و هم اکنون دو زبان فارسی و ترکی پر متکلم است و همبستگی این دو قوم علاوه بر اینکه به مشروعیت اجتماعی،فرهنگی و مذهبی ایران مبدل شده ،‌ هم اکنون نیز بیشترین حکمرانان سیاسی ، اقتصادی ،فرهنگی و اجتماعی کشور در دست بزرگان این دو قوم است. البته در طول تاریخ تمام اقوام ایرانی از جمله عرب ،بلوچ ،لر ، کرد ،گیلک ، ترکمن و... در انسجام و یکپارچگی سرزمین جغرافیایی ایران بزرگ نقش داشته و در دوران های سخت این سرزمین ، همه‌ی فرزندان این قومیت ها در حفظ تمامیت ارضی کشور جلودار و سهام دار بوده اند. متاسفانه در سال ۱۳۰۵ ه.ش با آغاز حکمرانی پهلوی اول سیاست یکسان سازی فرهنگی و زبانی آغاز شد و تمامی زبان ها و اقوام به غیر از زبان فارسی کنارزده شدند و این سیاست تا سال ۵۷ و پیروزی انقلاب ادامه داشت
زندگی شادمانه؛ یک دستور مهم دینی و اجتماعی
این روزها که کشور درگیر برخی از مشکلات و معایب است، جامعه بیش از هر زمان دیگری نیازمند نشاط و امید است و نیروهای مؤمن و انقلابی، می‌توانند پیشقراولان این موضوع باشند.
نگاهی به شهر تاریخی نجف اشرف، پیدایش و شکل گیری آن
برای حضور در .وبینار از طریق لینک /vc.tabriziau.ac.ir/vebinar اقدام نمایید ....