14 تیر 1399
این هنر طرحهایی متفاوت از کاغذ را با کمک تاهای هندسی ایجاد می کند . معنای لغوی این واژه در زبان ژاپنی «تا کردن کاغذ» است و تمام مدلهای کاغذ و تا را دربردارد، حتی آنهایی که ژاپنی نیستند. اریگامی فقط از تعداد کمی از تاهای گوناگون استفاده میکند، ولی همین تاها میتوانند به روشهای گوناگونی ترکیب شوند تا طرحهای متفاوتی ایجاد کنند. بهطور کلی، این طرحها با یک برگ کاغذ مربع شکل آغاز میشود، که هر روی آن ممکن است به رنگ متفاوتی باشد و بدون بریدن کاغذ ادامه مییابد. اریگامی هنر و اندیشهٔ تا دادن کاغذ یا صفحاتی از جنس های مختلف میباشد. این شکلها تعداد زیادی ازحیوانات، پرندگان، ماهیها، وسایل بازی، وسایل دکوری، شکلهای هندسی و اشکالی در ارتباط با گرافیک، معماری، صنعت و ... را شامل میشوند. اریگامی طیف بسیار گستردهای را در بر میگیرد، از کودکان پیش دبستانی تا استادان دانشگاه. تمام مردم میتوانند از آن لذت برده و با خلق طرحهای جدید به تاریخ اریگامی بپیوندند.
تبریز امروز:
اُریگامی 折り紙 ا «هنر تای کاغذ » یک هنر دستی ژاپنی است که در جهان شناخته شده است .
این هنر طرحهایی متفاوت از کاغذ را با کمک تاهای هندسی ایجاد می کند . معنای لغوی این واژه در زبان ژاپنی «تا کردن کاغذ» است و تمام مدلهای کاغذ و تا را دربردارد، حتی آنهایی که ژاپنی نیستند. اریگامی فقط از تعداد کمی از تاهای گوناگون استفاده میکند، ولی همین تاها میتوانند به روشهای گوناگونی ترکیب شوند تا طرحهای متفاوتی ایجاد کنند.
بهطور کلی، این طرحها با یک برگ کاغذ مربع شکل آغاز میشود، که هر روی آن ممکن است به رنگ متفاوتی باشد و بدون بریدن کاغذ ادامه مییابد.
اریگامی هنر و اندیشهٔ تا دادن کاغذ یا صفحاتی از جنس های مختلف میباشد. این شکلها تعداد زیادی ازحیوانات، پرندگان، ماهیها، وسایل بازی، وسایل دکوری، شکلهای هندسی و اشکالی در ارتباط با گرافیک، معماری، صنعت و ... را شامل میشوند. اریگامی طیف بسیار گستردهای را در بر میگیرد، از کودکان پیش دبستانی تا استادان دانشگاه. تمام مردم میتوانند از آن لذت برده و با خلق طرحهای جدید به تاریخ اریگامی بپیوندند. اریگامی نوین از سال۱۹۵۰ میلادی با انتشار کتابهای آکیرا یوشیزاوا ستاد اریگامی ، رنسانس خودش را شروع کرد. اکنون اریگامی کاربردهای مهمی در هنر، علم و صنعت پیدا نمودهاست.
روش تای کاغذ در حدود سال ۱۰۰ میلادی در چین شروع شد و تا بیش از پانصد سال بهصورت یک راز نگهداری میشد. در حدود قرن ششم میلادی این صنعت توسط راهبان بودایی از چین به ژاپن وارد شد. سپس در نیمهٔ قرن هشتم میلادی و پس از تسلط اعراب مسلمان بر آسیای مرکزی، این صنعت توسط آنان به نقاط دیگر برده شد و در قرن دهم میلادی به مصر و در قرن دوازدهم میلادی به اسپانیا رسید. پس از ورود اعراب به سیسیل این صنعت وارد ایتالیا شد و کارگاههای کاغذسازی در ۱۲۷۶ در فابرینوی ایتالیا و در ۱۳۴۸ در تروی فرانسه آغاز به کار کردند. از این زمان به بعد یعنی از نیمه دوم قرن چهاردهم میلادی مصرف کاغذ برای کتاب در اروپا متداول شد. اگر چه از ابتدای همین قرن استفاده از کاغذ در انگلستان رواج یافت، ولی اولین کارگاه تولید کاغذ در قرن پانزدهم در هرتفورد انگلستان برپا شد. اولین کارگاه ساخت کاغذ در آمریکای شمالی در سال ۱۶۹۰ ایجاد شد.
در دورههای مختلف تاریخی ژاپن، اوریگامی حضور داشتهاست. در خلل دورهٔ موروماچی، در قرون چهاردهم تا شانزدهم میلادی (۱۳۳۳–۱۵۷۳) اوریگامی مدرن بهگونهای اصولی توسط یک نویسندهٔ ناشناس نگاشته شدهاست. سپس در دورهٔ ادو (۱۶۰۳–۱۸۶۷) اوریگامی بهصورت یک سرگرمی فراگیر درآمد که البته در آن زمان، Orisue نامیده میشد. کتاب "چگونه ۱۰۰۰ مرغ ماهیخوار با کاغذ بسازیم؟" در سال ۱۷۹۷ در ژاپن به چاپ رسید. در دوره میجی (۱۸۶۸–۱۹۱۲) اوریگامی در برنامهٔ درسی مدارس و حتی مهدکودکها وارد شد. تا کودکان هنر و مهارت کار با انگشتان را بیاموزند. از آن زمان تاکنون کاغذ مربعی ۱۵ در ۱۵ سانتیمتری اوریگامی در همهجا فروخته میشود و اوریگامی برای سرگرمی و آموزش در مقیاس وسیع مورد استفاده قرار میگیرد.
برای ساختن شکلهای کاغذی تنها وسیله مورداحتیاج کاغذ است. در بعضی موارد از قیچی هم استفاده میشود.
تمام کاغذهایی که نازک، صاف و مقاوم باشد و در تا کردن تغییر شکل ندهد، برای این کار مناسب است.
کاغذهای متفاوتی از قبیل کاغذ دفتر، مجله، بستهبندی، نامه، روغنی، کادو و شفاف وجود دارد که هرکدام برای ساختن شکلی مناسب است.
اگر بتوانیم قبل از ساختن هر مدل، کاغذی بارنگ و نقش مناسب انتخاب کنیم، مدل ما زیباتر و واقعیتر میشود.
کاغذ مورد مصرف، اندازه مشخصی ندارد ولی بهتر است از کاغذهایی به شکل مربع به ضلع ۱۲ تا ۲۰ سانتیمتر استفاده شود. اگر بخواهید شکلها را بزرگتر بسازید باید کاغذتان مقاومتر باشد تا هنگام تا کردن تغییر شکل ندهد.
برای ساختن یک شکل کاغذی باید با دقت، ظرافت و حوصله عمل کرد. ظرافت مهمترین عامل در ساختن این شکلها است.
برای آنکه در ساختن مدلها دچار اشکال نشوید باید با قواعد اصلی کار آشنا شوید.
تمام مدلها بر اساس درسهایی ساخته میشود. هر درس چهارچوب شکل موردنظر را تشکیل میدهد و در ساختن چندین شکل متفاوت به کار میرود. با ساختن شکلهای مختلف بهتدریج بر طرحهای هر درس مسلط میشوید و بعد از مدتی تکرار و تقلید از روی مدلهای دادهشده، خودتان میتوانید شکلهای تازهتری خلق کنید.
قواعد اصلی هنر شکلسازی با کاغذ
تا کردن اریگامی نقشههای جغرافیایی یا مثلاً نقشهٔ سیستم حمل و نقل شهری از مواردی است که امروزه مطرح شده و با کمک اریگامی میتوان به عنوان مثال تمام قسمتهای یک جاده را از ابتدا تا انتها به صورت متصل مشاهده کرد.
"تاکتوشی نوجی ما" مدرس دانشگاه "کیوتو"و استاد اریگامی» می گوید تئوری اریگامی را میتوانیم برای همه چیز استفاده کنیم، زیرا همه جا هست. «او مردم را در حالی تصور میکند که در مبلهای تاشو خود نشستهاند و در هنگام زلزله، خانههای آنها به جای فروریختن، فقط مقداری تا می شود. نوجیما با استفاده از اصول اریگامی، در حال کار روی طرحی است که استفاده از انرژی در ماهوارههارا بهینه میسازد.
«آچیرو هاگیوارا» دانشمند ژاپنی، در حال پیدا نمودن راهی است که قسمت تاشوندهای در خودروها ساخته شود تا انرژی تصادف به جای تخریب، در آن قسمتها جذب شود.
«رابرت ل نگ» کیسه هوایی برای خودروها طراحی نموده ا ست که به راحتی درهنگام تصادف باز شده و سرنشینها را ازصدمه دیدن محافظت میکند.
ساختمان بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان به نام چشم شیشهای، بر اساس قوانین اریگامی طراحی گردیده است؛ این تل سکوپ م ثل یک گل باز میشود. مساحت این تلسکوپ در حالت باز، بی شتر از مساحت یک زمین فوتبال میباشد. این تلسکوپ براساس نرمافزار "تری میکر" ساخته شدهاست، که استاد به نام اریگامی، و پژوهشگر سکابق ناسا، آقای "رابرت لنگ" آن را طراحی نموده است، و با همکاری دانشمندان لبراتوار "لرنس لیورمور"در کالیفرنیا ساخته شد.
ساختمان کتابخانه عمومی شهر «سیاتل» بر اساس اریگامی ساخته شده است. طراح این بنا، «رم کولهاس» آلمانی و «جوشا راموس» هستند. یکی از کاربردهای اریگامی ساخت بناهای زیبا و مقاوم در برابر زلزله است.
اریگامی در ساخت نقشهها، چادرها، ظرفهای غذا و گنبد استادیومها، کمک شایان توجهی کردهاست.
اوریگامی در طرحهای مفهومی معماری هم کاربرد دارد. مدتهاست که معماران از طریق پروژههای مفهومی مشغول بررسی جنبههای مختلف «معماری مطابقتپذیر» هستند. یکی از این پروژهها مربوط به دانشجویانی در «مؤسسهٔ معماری پیشروی کاتالونیا» در شهر بارسلونا است. محققان در این پروژه ، تلاش میکنند کامپوزیتی تولید کنند که بتواند در اثر گرما، رطوبت و نور تغییر شکل دهد و سپس به حالت اولیه خود برگردد. اگر این کامپوزیت در معرض حرارتی بین ۶۰ تا ۷۰ درجهٔ سانتیگراد قرار بگیرد، وارد مرحلهای میشود که میتواند تغییر شکل بدهد. نمونهای که این گروه از محققان ساختهاند از اوریگامی الهام گرفتهاست و میتواند به سمت فضای داخل یا خارج خودش تا بخورد.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.