مسیر ریلی باکو-تفلیس اصلاح می شود

تاریخ انتشار : ۰۹:۴۵ ۰۵-۰۱-۱۴۰۳

تلاش‌های آذربایجان برای باز کردن راه آهن باری به اروپا از طریق ترکیه بر دو مسیر پیشنهادی برای عبور از منطقه نخجوان متمرکز شده است. اما یک جایگزین سوم از طریق گرجستان وجود دارد که در حال ارتقا است. روشن رستم اف، رئیس راه آهن آذربایجان اخیراً اعلام کرد که بهبود 114 مایلی راه آهن باکو- تفلیس- قارص احتمالاً تا ماه آوریل به پایان خواهد رسید. او در صفحه لینکدین خود نوشت: «خوشحالم که به اشتراک بگذارم پروژه نوسازی ما بیش از 95 درصد تکمیل شده است و معیار جدیدی برای حمل و نقل بار بین آسیا و اروپا ایجاد می کند. این نوسازی که حدود 100 میلیون دلار هزینه دارد، قرار است ظرفیت راه‌آهن را 5 برابر و به 5 میلیون تن در سال افزایش دهد. پس از تکمیل ارتقاء، یک شرکت مشترک گرجستان و آذربایجان مدیریت مسیر ریلی را برعهده خواهد گرفت.

تبریز امروز:

تعدیل امکان افزایش پنج برابری در حمل و نقل به اتحادیه اروپا را فراهم می کند.
22 مارس 2024

انتظار می‌رود که بهبودهای تقریباً کامل راه‌آهن باکو-تفلیس-قارس ظرفیت حمل و نقل آن را پنج برابر و به 5 میلیون تن در سال افزایش دهد. (عکس: ady.az)

انتظار می‌رود که بهبودهای تقریباً کامل راه‌آهن باکو-تفلیس-قارس ظرفیت حمل و نقل آن را پنج برابر و به 5 میلیون تن در سال افزایش دهد. (عکس: ady.az)
تلاش‌های آذربایجان برای باز کردن راه آهن باری به اروپا از طریق ترکیه بر دو مسیر پیشنهادی برای عبور از منطقه نخجوان متمرکز شده است. اما یک جایگزین سوم از طریق گرجستان وجود دارد که در حال ارتقا است.

روشن رستم اف، رئیس راه آهن آذربایجان اخیراً اعلام کرد که بهبود 114 مایلی راه آهن باکو- تفلیس- قارص احتمالاً تا ماه آوریل به پایان خواهد رسید. او در صفحه لینکدین خود نوشت: «خوشحالم که به اشتراک بگذارم پروژه نوسازی ما بیش از 95 درصد تکمیل شده است و معیار جدیدی برای حمل و نقل بار بین آسیا و اروپا ایجاد می کند.

این نوسازی که حدود 100 میلیون دلار هزینه دارد، قرار است ظرفیت راه‌آهن را 5 برابر و به 5 میلیون تن در سال افزایش دهد. پس از تکمیل ارتقاء، یک شرکت مشترک گرجستان و آذربایجان مدیریت مسیر ریلی را برعهده خواهد گرفت.

کار در مسیر باکو - تفلیس - قارص (BTK) تحت الشعاع دو پروژه ریلی دیگر برای اتصال آذربایجان به ترکیه قرار گرفته است که مسیرهای جنوبی تری را طی می کند. هر دو عوارض خود را دارند. یکی از آنها که به نام کریدور زنگزور شناخته می شود، از خاک ارمنستان عبور می کند و باکو را وادار می کند تا برای بهره برداری از آن به دنبال حقوق فراسرزمینی باشد. ارمنستان و ایران تاکنون در برابر طرح زنگزور مقاومت کرده اند.

گزینه دیگر که به کریدور ارس معروف است، ارمنستان را از طریق ایران دور می زند. این مسیر چشم انداز بهتری دارد. با این حال، در حالی که به نظر می رسد باکو و تهران در حال حاضر با هم کنار می آیند، آنها سابقه طولانی در روابط تیره دارند. هر دو مسیر ارتباط قوی بین آذربایجان و منطقه نخجوان آن، که سرزمین اصلی خاندان حاکم علی اف است، ایجاد خواهد کرد.

از بسیاری جهات، اگرچه اخیراً کمتر مورد توجه قرار گرفته است، به نظر می رسد مسیر BTK مستقیم ترین مسیر حمل و نقل بین آذربایجان و ترکیه و فراتر از آن باشد.

در 16 مارس، رئیس جمهور الهام علی اف و ایراکلی کوباخیدزه، نخست وزیر گرجستان، پس از نشستی در باکو، بیانیه مشترکی صادر کردند و از پتانسیل BTK یاد کردند و آن را «یکی از قابل توجه ترین دستاوردهای [دوجانبه] ما خواندند».

در این بیانیه آمده است: «عملیاتی‌سازی این راه‌آهن نویدبخش تقویت ارتباط بین کشورهای متعدد است. دو رهبر همچنین راه‌های توسعه صادرات گاز طبیعی به غرب و پروژه‌های انرژی سبز را مورد بحث قرار دادند.

بازده توسعه ظرفیت ریلی باری در قفقاز به شدت به آینده تجارت اتحادیه اروپا و چین بستگی دارد. ناظران می گویند که چشم انداز میان مدت چنین تجارتی با توجه به مشکلات اقتصادی عمیق چین، اسکلروز سیستم سیاسی و چشم انداز ژئوپلیتیکی انعطاف ناپذیر آن در حال کاهش است.

مسیر BTK در سال 2017 تکمیل شد، اما هنوز با ظرفیت کامل عملیاتی نشده است. این مسیر پس از تهاجم بی‌دلیل روسیه به اوکراین در سال 2022 مورد توجه مجدد قرار گرفت، که مسیر ترانزیت شمالی از طریق روسیه را به دلیل تحریم‌ها غیرقابل اعتماد و خطرناک کرد. در گزارشی که سال گذشته منتشر شد، بانک جهانی اعلام کرد که انتظار دارد حجم تجارت در امتداد تمام مسیرهای به اصطلاح کریدور میانی تا سال 2030 سه برابر شود.


نظرات کاربران


@