توفیق وحیدی آذر

پایان یولو ، پایان کورپوسو سایت موزه ای در حال فراموشی در منظر شهر تبریز

تاریخ انتشار : ۱۷:۲۷ ۱۵-۱۰-۱۴۰۲

بعد از باغات سرسبز باغمیشه که گاه معدود دیوار های گلی و خانه های خشتی گذشته های دور همچنان در محل مانده اند و سپس با عبور از پایان گولی ( استخر ) ، تازه به پای کوه نرسیده بودیم ، از پیچ و خم راه ها و با گذشتن از روی پل رضا خانی کم کم مسیر را به سمت ونیار ادامه می دادیم! راه مشهور به پایان یولی بود و پل دوم نیز در این یول حاضر بود ؛ پلی که که یول را از سیل و بارش نجات می داد! نمی توان گفت چه کسانی از این راه عبور کرده اند و در روستاهای فراموش شده مسکن گزیده و یا در آسیاب های محل گندم آرد کرده اند ! و نان را با چه زحمتی آفریده اند! پل اول اکنون سالم در زیر خاک هاست ، پل دوم بیرون از خاک و در مسیر قدیم پایان یولی و ونیار همچنان باقی است، یول هم همچنان بقای خود را دارد و چه یاران رفته ای که با قلم پا آن را صیقل داده و هموار کرده اند. مسئولیت حفظ راه برعهده اداره راه و شهرسازی شاید باشد و مسئولیت حفظ یول و پل و ثبت آن برعهده اداره میراث فرهنگی ! اداره راه و شهرسازی می تواند راه و پل را به عنوان موزه زنده و یا سایت موزه حفظ نماید و مانع از زمین خواری و تعدی به حریم مسیل گردد ، میراث فرهنگی در راستای مسئولیت خود قادر به ثبت و ترمیم دیواره های سنگی راه و پل خواهد بود ! این تقاضا برای حفظ راه و پل یک خواسته برمبنای قانون وبرحسب وظایف سازمان ها می تواند مطرح گردد.

تبریز امروز:

 

بعد از باغات سرسبز  باغمیشه که گاه معدود دیوار های گلی و خانه های خشتی گذشته های دور همچنان در محل مانده اند و سپس با عبور از پایان گولی ( استخر ) ، تازه به پای کوه نرسیده بودیم ، از پیچ و خم راه ها و با گذشتن از روی پل رضا خانی کم کم  مسیر را به سمت ونیار ادامه می دادیم!

راه مشهور به پایان یولی بود و  پل دوم نیز در این یول حاضر بود ؛ پلی که که یول را از سیل و بارش نجات می داد!

نمی توان گفت چه کسانی از این راه عبور کرده اند و در روستاهای فراموش شده مسکن گزیده و یا در آسیاب های محل گندم آرد کرده اند ! و نان را با چه زحمتی آفریده اند!

پل اول اکنون سالم در زیر خاک هاست ، پل دوم بیرون از خاک و در مسیر قدیم پایان یولی و ونیار همچنان باقی است، یول هم همچنان بقای خود را دارد و چه یاران رفته ای که با قلم پا آن را صیقل  داده و هموار کرده اند.

مسئولیت  حفظ راه برعهده اداره راه و شهرسازی شاید باشد و مسئولیت حفظ یول و پل  و ثبت آن برعهده اداره میراث فرهنگی !

اداره راه و شهرسازی می تواند راه و پل را به عنوان موزه زنده و یا سایت موزه حفظ نماید و مانع از زمین خواری و تعدی به حریم مسیل گردد ، میراث فرهنگی در راستای مسئولیت خود قادر به ثبت و ترمیم دیواره های سنگی راه و پل خواهد بود !

این تقاضا برای حفظ راه و پل یک خواسته برمبنای قانون وبرحسب وظایف سازمان ها می تواند مطرح گردد.

***

 پل پایان 

 


نظرات کاربران


@