کای ژوانگ شوم- استادیار روانشناسی مدرسه، دانشگاه تنسی- برگردان به فارسی مهری وحیدی آذر کارشناس علوم تربیتی

آموزش مهارت های روانشناسی مثبت در مدرسه ممکن است یکی از راه های کمک به سلامت روان و شادی دانش آموزان باشد

تاریخ انتشار : ۱۹:۵۲ ۲۷-۰۹-۱۴۰۲

سلامت روان جوانان در دهه گذشته به طور قابل توجهی بدتر شده است، اما مداخلات جدیدی که مفاهیم روانشناسی مثبت را در مدرسه آموزش می دهند ممکن است کمک کند................شاید حتی نگران‌کننده‌تر از شیوع مشکلات سلامت روان جوانان، عدم دسترسی به حمایت بهداشت روان برای بسیاری از کودکانی باشد که به آن نیاز دارند.

تبریز امروز:


کای ژوانگ شوم
استادیار روانشناسی مدرسه، دانشگاه تنسی

سلامت روان جوانان
سلامت روان جوانان در دهه گذشته به طور قابل توجهی بدتر شده است، اما مداخلات جدیدی که مفاهیم روانشناسی مثبت را در مدرسه آموزش می دهند ممکن است کمک کند.

جوانان آمریکایی از نظر تاریخی سطوح بالایی از ناامیدی، غم و تنهایی را گزارش می کنند. بر اساس جدیدترین داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، بیش از 20 درصد از نوجوانان به طور جدی به خودکشی فکر کرده اند - و خودکشی دومین علت مرگ و میر کودکان 10 تا 14 ساله است.

شاید حتی نگران‌کننده‌تر از شیوع مشکلات سلامت روان جوانان، عدم دسترسی به حمایت بهداشت روان برای بسیاری از کودکانی باشد که به آن نیاز دارند. حدود 60 درصد از نوجوانان افسرده هیچ درمانی دریافت نمی کنند - و حدود 950000 کودک بیمه درمانی ندارند که خدمات بهداشت روانی را پوشش دهد.

یکی از راه حل ها ارائه مراقبت های بهداشت روانی در مدارس است، جایی که بچه ها در آنجا هستند. این در حال حاضر اتفاق می افتد. مشاوران مدرسه، روانشناسان و مددکاران اجتماعی حمایت می کنند، راهبردهای مقابله ای را آموزش می دهند و با مراقبان کار می کنند تا به دانش آموزان کمک کنند تا بر چالش های سلامت روان غلبه کنند. چنین مراقبت های حیاتی ضروری است، اما به وضوح به کمک بیشتری نیاز است.

تحقیقات نشان می دهد که دانش آموزانی که دیدگاه مثبتی نسبت به زندگی خود دارند، از نظر تحصیلی و عاطفی بهتر از دانش آموزان دیگر عمل می کنند. شاید تعجب کنید که آیا می توان تفکر مثبت را آموزش داد؟

من مداخلات روانشناسی مثبت گرا مبتنی بر مدرسه را مطالعه می کنم. همکاران من دریافته‌اند که دانش‌آموزانی که با ایده‌های مبتنی بر علم درباره شادی آشنا شده‌اند، بیشتر از زندگی احساس رضایت می‌کنند، احساسات مثبت بیشتری نسبت به احساسات منفی تجربه می‌کنند و مشکلات عاطفی و رفتاری کمتری دارند.

علم خوشبختی
روانشناسان در اواخر دهه 1990 شروع به مطالعه علم شادی کردند. قبل از آن زمان، بیشتر محققان روانشناسی بدبختی را مطالعه می کردند.

A man in a suit speaks behind a podium with the United Nations logo on it.

مارتین سلیگمن، بنیانگذار رشته روانشناسی مثبت گرا، پس از تقدیر از سازمان ملل در سال 2016، سخنرانی می کند.
روانشناس مارتین سلیگمن چنین دانشمندی بود که مفهوم «درماندگی آموخته شده» را پیشگام کرد. اما گفتگو با دختر خردسالش، که در آن او می‌خواست بداند چرا او نمی‌تواند «دست از این هوس‌بازی بردارد»، به او انگیزه داد تا شروع به مطالعه آنچه که مردم را خوشحال می‌کند، کند.

مطالعات اولیه ماهیت مفهومی داشتند. اما دیری نگذشت که محققان شروع به شناسایی آنچه که مردم را خوشحال می کند، مزایای شادی و مداخلات برای بهبود شادی را شناسایی کردند.

دانشمندان سه پیش بینی کننده اصلی شادی - ژنتیک، شرایط زندگی و فعالیت های هدفمند - و به طور بالقوه دیگران را بسته به فرهنگ فرد شناسایی کردند. از سه مورد بزرگ، دو مورد اول اغلب خارج از کنترل یک فرد هستند. اما علم نشان داده است که افراد می توانند راهبردهایی را برای احساس شادی بیشتر اتخاذ کنند.

دستیابی به حالت شکوفایی - یا احساس خوب و انجام کارهای خوب - هدف مداخلات روانشناسی مثبت است. می تواند احساسات مثبت را برانگیزد، تعامل با زندگی را افزایش دهد، روابط مثبت را تقویت کند، مردم را به سمت هدف حرکت دهد و به افراد کمک کند تا به اهداف معنادار دست یابند.

روانشناسی مثبت نگر در مدارس
روانشناسی مثبت در حال حاضر در برخی از مدارس در سراسر جهان، از جمله در ایالات متحده، استرالیا، دانمارک، اسرائیل، نیوزیلند، چین و آفریقای جنوبی تدریس می شود. اغلب مداخلات به دانش آموزان در مورد ذهن آگاهی و مفاهیم روانشناسی مثبت مانند قدردانی، مهربانی، تفکر خوش بینانه، استفاده از نقاط قوت شخصیت و امید آموزش می دهند. ایده فقط آموزش روانشناسی مثبت به دانش آموزان به عنوان یک درس مدرسه نیست، بلکه کمک به آنها برای تمرین مهارت هایی است که تحقیقات نشان می دهد به شکوفایی آنها کمک می کند.

کلاسی از بچه‌ها دفترچه‌های سپاسگزاری دست ساز خود را که کلماتی مانند «آزادی»، «عشق» و «برادر» را نشان می‌دهد، در دست دارند.

کلاسی از بچه‌ها دفترچه‌های سپاسگزاری دست ساز خود را که کلماتی مانند «آزادی»، «عشق» و «برادر» را نشان می‌دهد، در دست دارند.
یک معلم تورنتو کلاس خود را تشویق می کند که هر روز در یک دفترچه سپاس بنویسد. کالین مک کانل/تورنتو استار از طریق Getting images
در برنامه‌های معمولی، دانش‌آموزان ابتدا مفاهیم روان‌شناسی مثبت را یاد می‌گیرند، سپس با کمک بزرگسالان مورد اعتماد، استفاده از آنها را در زندگی واقعی تمرین می‌کنند. برای مثال، دانش‌آموزان درباره معنای قدردانی برای آنها بحث می‌کنند، سپس نوشتن را تمرین می‌کنند

چیزهایی که هر شب قبل از خواب با کمک مراقبانشان از آنها سپاسگزاری می کنند. پس از یک هفته، دانش‌آموزان با بزرگسالان در مدرسه بحث می‌کنند که چگونه تمرین قدردانی بر سطح شادی آنها تأثیر می‌گذارد.

بررسی سال 2020 از 57 برنامه روانشناسی مثبت گرا مبتنی بر مدرسه نشان داد که بیش از نیمی از آنها به نتایج مثبتی از جمله استرس کمتر، افسردگی کمتر، اضطراب کمتر، مسائل رفتاری کمتر، تصویر بهتر از خود، رضایت از زندگی بالاتر و عملکرد اجتماعی قوی تر منجر شده است.

"درون زیبا"
یکی از مداخلاتی که در حال حاضر توسط وزارت آموزش ایالات متحده مورد مطالعه قرار گرفته است، یک مداخله 10 هفته ای و گروه کوچک با هدف کمک به دانش آموزان راهنمایی است. من ارائه دهندگان سلامت روان را در اجرای این برنامه راهنمایی می کنم.

مانند برنامه های دیگر در نوع خود، مفاهیم مثبتی از جمله قدردانی، مهربانی، نقاط قوت شخصیت، خوش بینی و امید را به جوانان آموزش می دهد. یافته های اولیه، ارائه شده در کنفرانس ملی انجمن روانشناسی مدرسه در سال 2023، نشان می دهد که این برنامه هم توسط دانش آموزان و هم از سوی ارائه دهندگان مورد استقبال قرار گرفته است.

ما متوجه شده‌ایم که دانش‌آموزان تمایل دارند فعالیت‌هایی را که با فرهنگ یا ارزش‌های آنها مطابقت دارد، ترجیح دهند. برای مثال، یکی از دانش‌آموزان به اشتراک گذاشت که انجام اعمال محبت آمیز، فعالیت برنامه محور مورد علاقه آنها بود، زیرا به آنها کمک می‌کرد زمان بیشتری را با خانواده و حیوانات خانگی بگذرانند - دو چیز مهم در زندگی آنها. یکی دیگر از دانش‌آموزان گفت که توانایی به اشتراک گذاشتن راهبردها با مادرشان به هر دوی آنها کمک کرد تا احساس شادی بیشتری داشته باشند. این دانش آموز هم مفتخر بود که توانسته به خانواده خود کمک کند.

ما همچنین دریافتیم که برخی از دانش آموزان معتقد بودند که این برنامه به آنها کمک می کند تا روابط مثبتی با دیگران ایجاد کنند. یکی از دانش‌آموزان به اشتراک گذاشت: «این واقعاً سرگرم‌کننده است که می‌بینم وقتی من خوب رفتار می‌کنم، مانند تعریف کردن، چه واکنشی نشان می‌دهند» و انجام این کار به آنها کمک کرد تا از درون احساس خوبی داشته باشند. یکی دیگر از دانش‌آموزان موافق بود و گفت که ایجاد احساس خوب در دیگران به آنها کمک می‌کند تا احساس شادی بیشتری داشته باشند.

آموزش روانشناسی مثبت گرا تنها یکی از راه حل های بهبود سلامت روان جوانان است. کودکان مبتلا به مشکلات شدید نیاز به درمان جامع دارند که می تواند شامل مشاوره سلامت روان و دارو باشد.

حتی اگر بسیاری از عوامل مهم خارج از کنترل یک فرد هستند، همه افراد فضایی برای رشد در شادی دارند. من و همکارانم امیدواریم آموزش روانشناسی مثبت گرا در مدارس در آینده به یک روش معمول تبدیل شود.

 

منبع : The Conversation


نظرات کاربران


@