اینترنت ماهواره ایدر ماجرا رقابت غول های تکنولوژی

آمازون برای اینترنت ماهواره ای قدم جلو می گذارد

تاریخ انتشار : ۱۱:۵۹ ۱۸-۰۷-۱۴۰۲

اولین جفت نمونه اولیه ماهواره آمازون (AMZN.O) برای شبکه اینترنتی کویپر برنامه ریزی شده خود، روز جمعه از فلوریدا به فضا پرتاب شد، اولین گام این شرکت قبل از استقرار هزاران ماهواره دیگر در مدار برای ارسال خدمات اینترنتی در سراسر جهان رقابت با استارلینک است. یک موشک متحد پرتاب اتحاد اطلس 5 منقش به آرم آمازون کمی بعد از ساعت 2 بعد از ظهر از کیپ کاناورال بلند شد. حامل دو ماهواره آزمایشی کویپر، ماموریتی بود که آمازون در ابتدا قصد داشت با استفاده از موشک های مختلف پرتاب کند.

تبریز امروز:

 

 

به گزارش رویترز - اولین جفت نمونه اولیه ماهواره آمازون (AMZN.O) برای شبکه اینترنتی کویپر برنامه ریزی شده خود، روز جمعه از فلوریدا به فضا پرتاب شد، اولین گام این شرکت قبل از استقرار هزاران ماهواره دیگر در مدار برای ارسال خدمات اینترنتی در سراسر جهان رقابت با استارلینک است.

یک موشک متحد پرتاب اتحاد اطلس 5 منقش به آرم آمازون کمی بعد از ساعت 2 بعد از ظهر از کیپ کاناورال بلند شد.  حامل دو ماهواره آزمایشی کویپر، ماموریتی بود که آمازون در ابتدا قصد داشت با استفاده از موشک های مختلف پرتاب کند.

هدف این ماموریت آزمایش اولین تکه های فناوری آمازون در فضا است زیرا غول تجارت الکترونیک و خدمات وب به دنبال استقرار 3236 ماهواره دیگر در چند سال آینده و ارائه اینترنت پهن باند در سطح جهان است، شاهکاری که اسپیس ایکس ایلان ماسک با نزدیک به 5000 استارلینک ماهواره ها در مدار خود هدف قرار داده است. 

در روزهای منتهی به پرتاب، آمازون جزئیات کمی در مورد این دو ماهواره که در کارخانه ماهواره خود در ردموند، واشنگتن ساخته شده بودند، فاش کرد.

پخش زنده پرتابی که توسط اتحاد پرتاب یونایتد، سرمایه گذاری مشترک بوئینگ و لاکهید انجام  می شد، اندکی پس از پرتاب موشک بدون نشان دادن استقرار ماهواره ها پایان یافت. آمازون بعداً گفت که این دو ماهواره مستقر شده اند و مرکز عملیات ماموریتش با آنها تماس گرفته است.

آمازون متعهد شده است 10 میلیارد دلار در پروژه کویپر خود سرمایه گذاری کند، پروژه ای که در سال 2019 اعلام شد، سالی که اسپیس ایکس اولین فضاپیمای عملیاتی استارلینک خود را آغاز کرد.

کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده آمازون را ملزم می کند تا نیمی از صورت فلکی ماهواره ای برنامه ریزی شده خود را تا سال 2026 مستقر کند.

بازار خدمات اینترنت پهن باند از ماهواره‌های در مدار پایین زمین تا ده‌ها میلیارد دلار در دهه آینده ارزش دارد.

با تبدیل استارلینک به SpaceX به عنوان بزرگترین اپراتور ماهواره ای جهان، دیگر رقبای آمازون عبارتند از تله ست کانادا که هنوز ماهواره پرتاب نکرده است، و شرکت ماهواره ای فرانسوی یوتل ست OneWeb که عمدتا خدمات اینترنتی خود را به دولت ها و مشاغل ارائه می دهد.

، آمازون نیز قصد دارد با کویپر، مصرف‌کنندگان و مشتریان سازمانی را هدف قرار دهد، و از کتاب بازی دستگاه‌های خود برای ساخت پایانه‌های مصرف‌کننده با هزینه هر شرکت ۴۰۰ دلار استفاده می‌کند – هرچند هنوز قیمت‌ها را اعلام نکرده است. پایانه های مصرف کننده استارلینک اسپیس ایکس هر کدام 599 دلار قیمت دارند.

برای استقرار بقیه شبکه کویپر، آمازون سال گذشته یک قرارداد پرتاب انبوه برای 83 پرتاب - بزرگترین خرید موشک تجاری تا به حال - از شرکت های مختلف موشک، از جمله بلو اوریجین جف بزوس، ULA و Arianespace اروپا اعلام کرد.

آمازون و بزوس، بنیانگذار آن، با شکایت سهامداران خود بر سر آن قرارداد پرتابی مواجه هستند که این شرکت را متهم به انجام بررسی دقیق و عدم توجه به موشک های بالقوه ارزان تر از رقیب خود اسپیس ایکس می کند. موشک فالکون 9 قابل استفاده مجدد اسپیس ایکس در استقرار سریع  استارلینک نقش اساسی داشته است.


نظرات کاربران


@