برگردان به فارسی توفیق وحیدی آذر

فیزیکدانان زن در رسانه ها نشان داده نمی شوند - این فقدان بازنمایی به حوزه فیزیک آسیب می زند.

تاریخ انتشار : ۱۹:۰۱ ۲۵-۰۴-۱۴۰۲

اگر گروه‌های متنوعی از دانشمندان در طوفان فکری مشکلات چالش‌برانگیز مشارکت داشته باشند، نه تنها می‌توانند راه‌حل‌های بهتر و آینده‌نگر ابداع کنند، بلکه این راه‌حل‌ها به نفع طیف وسیع‌تری از مردم نیز خواهد بود. تجربیات زیسته افراد بر دیدگاه‌های آن‌ها تأثیر می‌گذارد – برای مثال، بیش از دو قرن پیش، ریاضی‌دان آدا لاولیس، برنامه‌هایی را بسیار فراتر از آنچه مخترعان اصلی کامپیوتر در نظر داشتند، تصور می‌کرد. به طور مشابه، امروزه زنان بیشتر بر روی کاربردهای کامپیوترهای کوانتومی تمرکز می‌کنند که به نفع جوامعشان است. علاوه بر این، فیزیکدانان کشورهای جنوبی جهانی بیشتر احتمال دارد که اجاق‌های پیشرفته، سلول‌های خورشیدی، سیستم‌های تصفیه آب یا لامپ‌های با انرژی خورشیدی را توسعه دهند. دیدگاه‌هایی که گروه‌های مختلف به مشکلات علم می‌آورند می‌تواند منجر به نوآوری‌های جدیدی شود. قصد ما تحقیر فیلم «اپنهایمر» نیست، بلکه اشاره به این است که فیلمسازان با تمرکز نکردن توجه رسانه‌ها بر صداهای مختلف - از جمله صدای زنان در فیزیک مانند مایتنر - وضعیت موجود و کلیشه‌هایی را در مورد اینکه چه کسی به فیزیک تعلق دارد، تداوم می‌بخشند. علاوه بر این، زنان جوان همچنان از قرار گرفتن در معرض الگوهایی که می توانند الهام بخش سفرهای آکادمیک و حرفه ای آنها باشند محروم هستند.

تبریز امروز :


کارل کورلندر
مدرس ارشد، مطالعات فیلم و رسانه، دانشگاه پیتسبورگ

چاندرالکا سینگ
استاد فیزیک دانشگاه پیتسبورگ

کنفرانس فیزیک
فیلم مورد انتظار کریستوفر نولان "اپنهایمر" که قرار است در 21 ژوئیه 2023 اکران شود، جی رابرت اوپنهایمر و نقش او در ساخت بمب اتمی را به تصویر می کشد. اما در حالی که پروژه منهتن بدون کار بسیاری از دانشمندان زن موفق ممکن نبود، تنها زنانی که در تریلر فیلم دیده می‌شوند یا لباس‌های شسته شده را آویزان می‌کنند، گریه می‌کنند یا مردان را تشویق می‌کنند.

 

تنها زنانی که در تریلر رسمی فیلم «اپنهایمر» کریستوفر نولان حضور دارند، گریه می کنند، لباس های شسته شده را آویزان می کنند یا از مردان حمایت می کنند.
به‌عنوان یک استاد فیزیک که روش‌های حمایت از زنان در زمینه‌های STEM - علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی - را مطالعه می‌کند و یک استاد مطالعات فیلم که به عنوان فیلمنامه‌نویس در هالیوود کار می‌کرد، معتقدیم که تصویر تریلر از زنان این کلیشه‌ها را در مورد اینکه چه کسی می‌تواند در علم موفق باشد تقویت می‌کند. . همچنین نشان دهنده روند بزرگتری از مشارکت زنان در علم است که در رسانه های مدرن به رسمیت شناخته نشده است.

لیز مایتنر: یک الگوی پیشگام در فیزیک
پروژه منهتن بدون کار فیزیکدان لیز مایتنر که شکافت هسته ای را کشف کرد امکان پذیر نبود. مایتنر از E=MC² انیشتین استفاده کرد تا محاسبه کند که با شکافتن اتم‌های اورانیوم چه مقدار انرژی آزاد می‌شود، و این توسعه بود که انیشتین را وادار کرد تا نامه‌ای را امضا کند و از فرانکلین روزولت رئیس‌جمهور درخواست کند تا برنامه تحقیقات اتمی ایالات متحده را آغاز کند.

انیشتین مایتنر را «مادام کوری آلمان» نامید و یکی از فیزیکدانان پانتئون بود، از ماکس پلانک تا نیلز بور، که مایتنر را 48 بار در طول زندگی‌اش نامزد دریافت جایزه نوبل کرد.

 A young woman with her hands clasped together standing in front of a large plant and wearing a skirt, blouse and hat.

لیز مایتنر، فیزیکدان ماهری که شکافت هسته ای را کشف کرد. 
مایتنر هرگز برنده نشد. در عوض، جایزه شکافت به اتو هان، شریک مرد آزمایشگاهی او که 30 سال در برلین بود، رسید. هان خبر نامزدی خود را در حبس خانگی در انگلستان دریافت کرد، جایی که او و دیگر دانشمندان آلمانی در بازداشت بودند تا مشخص کنند که رایش سوم با برنامه اتمی خود تا کجا پیش رفته است.

مایتنر با تبار یهودی در سال 1938 مجبور به فرار از دست نازی ها شده بود و از استفاده از این کشف علمی برای ساخت بمب خودداری کرد. در عوض، او بقیه عمر خود را صرف ترویج خلع سلاح هسته ای و حمایت از استفاده مسئولانه از انرژی هسته ای کرد.

مایتنر تنها زنی نبود که در این مدت سهم قابل توجهی داشت. اما فقدان الگوهای فیزیک مانند مایتنر در رسانه های محبوب منجر به پیامدهای زندگی واقعی می شود. مایتنر به عنوان یک شخصیت در فیلم ظاهر نمی شود، زیرا او بخشی از پروژه منهتن نبود، اما امیدواریم که فیلمنامه به کار پیشگامانه او اشاره کند.

عدم وجود نمایندگی
فقط حدود 20 درصد از رشته های کارشناسی و دکتری. دانشجویان فیزیک خانم هستند. کلیشه ها و تعصبات اجتماعی، انتظار درخشش، فقدان الگوهای نقش و فرهنگ سرد فیزیک، بسیاری از دانش آموزان با استعداد را از پیشینه های تاریخی به حاشیه رانده شده، مانند زنان، از دنبال کردن فیزیک و رشته های مرتبط منصرف می کند.

کلیشه ها و تعصبات اجتماعی بر دانش آموزان حتی قبل از ورود به کلاس تأثیر می گذارد. یکی از کلیشه های رایج این ایده است که نبوغ و درخشش عوامل مهمی برای موفقیت در فیزیک هستند. با این حال، نبوغ اغلب با پسران مرتبط است، و دختران از سنین پایین تمایل دارند از رشته های مرتبط با درخشش ذاتی اجتناب کنند.

مطالعات نشان داده است که در سن 6 سالگی، دختران کمتر از پسران معتقدند که "واقعاً، واقعاً باهوش" هستند. وقتی این دانش آموزان بزرگتر می شوند، اغلب هنجارهای کلاس های علوم و برنامه های درسی نشان دهنده علایق و ارزش های دختران نیستند. همه این کلیشه ها و عوامل می توانند بر درک زنان از توانایی خود در انجام فیزیک تأثیر بگذارند.

تحقیقات نشان می‌دهد که در پایان یک دوره یک ساله دوره‌های فیزیک دانشگاهی، زنان با «A» خودکارآمدی فیزیک مشابه مردان با «C» دارند. خودکارآمدی فیزیک یک فرد، باور او در مورد اینکه چقدر در حل مسائل فیزیک خوب است - و خودکارآمدی فرد می‌تواند مسیر شغلی او را شکل دهد.

زنان تحصیلات دانشگاهی را رها می کنند و

رشته های مهندسی با معدل قابل توجهی بالاتر از مردانی که ترک تحصیل می کنند. در برخی موارد، زنانی که ترک تحصیل می کنند، معدل مشابهی با مردانی دارند که آن رشته ها را تکمیل می کنند. در مقایسه با مردان، زنان در دوره های فیزیک به طور قابل توجهی کمتر برای دستاوردهای خود شناخته می شوند. به رسمیت شناختن دیگران به عنوان فردی که می تواند در فیزیک سرآمد باشد، قوی ترین پیش بینی کننده هویت فیزیک دانش آموز است، یا اینکه آیا آنها خود را فردی می دانند که می تواند در فیزیک سرآمد باشد.

به رسمیت شناختن مکرر رسانه ای دانشمندان زن، مانند مایتنر، می تواند بر زنان جوان تأثیر بگذارد، که ممکن است آنها را به عنوان الگو ببینند. این شناخت به تنهایی می تواند خودکارآمدی و هویت فیزیک زنان جوان را تقویت کند.

زمانی که مایتنر کار خود را در آغاز قرن بیستم آغاز کرد، فیزیکدانان مرد بهانه‌هایی در مورد اینکه چرا زنان جایی در آزمایشگاه ندارند، بهانه می‌کردند – مثلاً موهای بلندشان ممکن است در مشعل‌های بونسن آتش بگیرد. ما دوست داریم باور کنیم که در قرن گذشته پیشرفت هایی داشته ایم، اما حضور ناکافی زنان در فیزیک هنوز نگران کننده است.

Three students (two women and one man) watch a woman professor write equations on a whiteboard.

سه دانشجو (دو زن و یک مرد) یک استاد زن را تماشا می کنند که معادلات را روی تخته سفید می نویسد.
تعدادی از موانع، زنان جوان را از رشته فیزیک دور می کند، اما داشتن الگوهایی که باید به آنها توجه کرد، می تواند آنها را به سمت موفقیت سوق دهد.

 

تنوع به عنوان یک دارایی برای علم
اگر گروه‌های متنوعی از دانشمندان در طوفان فکری مشکلات چالش‌برانگیز مشارکت داشته باشند، نه تنها می‌توانند راه‌حل‌های بهتر و آینده‌نگر ابداع کنند، بلکه این راه‌حل‌ها به نفع طیف وسیع‌تری از مردم نیز خواهد بود.

تجربیات زیسته افراد بر دیدگاه‌های آن‌ها تأثیر می‌گذارد – برای مثال، بیش از دو قرن پیش، ریاضی‌دان آدا لاولیس، برنامه‌هایی را بسیار فراتر از آنچه مخترعان اصلی کامپیوتر در نظر داشتند، تصور می‌کرد. به طور مشابه، امروزه زنان بیشتر بر روی کاربردهای کامپیوترهای کوانتومی تمرکز می‌کنند که به نفع جوامعشان است. علاوه بر این، فیزیکدانان کشورهای جنوبی جهانی بیشتر احتمال دارد که اجاق‌های پیشرفته، سلول‌های خورشیدی، سیستم‌های تصفیه آب یا لامپ‌های با انرژی خورشیدی را توسعه دهند. دیدگاه‌هایی که گروه‌های مختلف به مشکلات علم می‌آورند می‌تواند منجر به نوآوری‌های جدیدی شود.

قصد ما تحقیر فیلم «اپنهایمر» نیست، بلکه اشاره به این است که فیلمسازان با تمرکز نکردن توجه رسانه‌ها بر صداهای مختلف - از جمله صدای زنان در فیزیک مانند مایتنر - وضعیت موجود و کلیشه‌هایی را در مورد اینکه چه کسی به فیزیک تعلق دارد، تداوم می‌بخشند. علاوه بر این، زنان جوان همچنان از قرار گرفتن در معرض الگوهایی که می توانند الهام بخش سفرهای آکادمیک و حرفه ای آنها باشند محروم هستند.


نظرات کاربران


@