تحریم‌های روسیه به چین کمک می‌کند تا سهم بازار خود را در آسیای مرکزی گسترش دهد.

اتومبیل های چینی در حال رقابت در آسیای مرکزی

تاریخ انتشار : ۱۴:۰۱ ۱۰-۰۸-۱۴۰۱

اولین خودروهای چینی مونتاژ شده در ازبکستان در راه هستند، زیرا شرکت های چینی تولید خود را در آسیای مرکزی گسترش می دهند در حالی که شرکت های روسی تحت تحریم ها عقب نشینی می کنند.

تبریز امروز:

خودرو چینی


اولین خودروهای چینی مونتاژ شده در ازبکستان در راه هستند، زیرا شرکت های چینی تولید خود را در آسیای مرکزی گسترش می دهند در حالی که شرکت های روسی تحت تحریم ها عقب نشینی می کنند.

به گزارش اسپات اوز، چهار مدل SUV با برند چری که در کارخانه ADM Jizzakh مونتاژ شده بودند، در 27 اکتبر به فروش رسیدند.

چری به مشتریان کمک می کند تا قیمت هایی از 26000 دلار برای مدل Tiggo 7 Pro تا 40000 دلار برای Tiggo 8 Pro Max را داشته باشند. با پیش پرداخت 25 درصدی، نرخ سود در صورت پرداخت ظرف 36 ماه صفر یا 7 درصد در عرض 48 ماه است. اجاره نیز موجود است.

مدل‌های چری گران‌تر از خودروهایی هستند که توسط شرکت دولتی UzAuto Motors تولید می‌شوند. شورلت محبوب نکسیا با قیمتی در حدود 11000 دلار به فروش می رسد.

چری قصد دارد تا سال 2024 23 نمایندگی در ازبکستان افتتاح کند. اولین نمایندگی در حال حاضر در تاشکند مشغول به کار است و تعداد بیشتری نیز امسال در اندیجان، فرغانه، نمنگان و سمرقند افتتاح خواهند شد.

در بهار شرکت خودروسازی چری که مقر آن در ووهو قرار دارد، با فریفتگی مزایایی مانند عوارض گمرکی کمتر، قراردادی را برای مونتاژ خودروها در کارخانه در منطقه آزاد اقتصادی جیزاخ امضا کرد. مجمع در مرداد آغاز شد.

سازنده چینی BYD Auto نیز اخیراً قراردادی را برای مونتاژ خودرو در ازبکستان با UzAuto Motors امضا کرده است.

شرکت‌های چینی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی بر سر جنگ مسکو در اوکراین که صنعت خودروسازی روسیه را فلج می‌کند، از شکاف در بازارهای آسیای مرکزی جاسوسی می‌کنند.

بسیاری از مدل‌های محبوب ژاپنی و اروپایی که در قزاقستان فروخته می‌شوند، قبلاً در روسیه تولید می‌شدند، جایی که کارخانه‌ها مجبور شدند تولید خود را به دلیل تحریم‌ها متوقف کنند. دولت روسیه همچنین صادرات برخی از قطعات یدکی را ممنوع کرده است.

با توجه به اینکه تحویل خودرو از چین به قزاقستان بیش از 18 روز طول نمی کشد، سازندگان چینی در موقعیت مناسبی برای پر کردن این شکاف هستند.

کارخانه های قزاقستان نیز همینطور هستند. بر اساس داده های انجمن تجارت خودرو قزاقستان (AKAB)، تولید در قزاقستان در سه فصل اول سال جاری 25 درصد افزایش داشته است.

تولید در SaryarkaAvtoProm در شمال منطقه کوستانای، که خودروهای چینی را با نام تجاری JAC مونتاژ می کند، بیش از 28 درصد افزایش یافت.

بر اساس داده های AKAB، JAC پس از شورولت، هیوندای، کیا و لادا پنجمین خودروی پرفروش قزاقستان در 9 ماهه اول سال جاری بوده است.

افزایش فروش خودروهای چینی در قزاقستان حتی قبل از حمله روسیه به اوکراین آغاز شد.

برندهای چینی 3.4 درصد از خودروهای جدید فروخته شده در قزاقستان در سال 2021 یا بیش از 4000 دستگاه را به خود اختصاص دادند که دوبرابر این رقم نسبت به سال قبل است.

چری از زمان امضای قرارداد توزیع با آستانه موتورز در سال گذشته عملکرد خوبی داشته است و به سرعت به یکی از 10 برند پرفروش قزاقستان تبدیل شد.

AKAB گفت در سپتامبر فروش چری بیش از هر برند دیگری افزایش یافت و آن را به رتبه پنجم فروش رساند. JAC در جایگاه ششم قرار گرفت.

آستانه موتورز ماه گذشته گفت: «شش برند خودروی چینی که در قزاقستان نمایندگی می‌کنند، در هشت ماهه سال 2022 تقریباً 5000 دستگاه فروخته‌اند. این رقم در حال حاضر از کل فروش سال گذشته پیشی گرفته است.

در جریان سفر شی جین پینگ رئیس جمهور چین به قزاقستان در ماه سپتامبر، آستانه موتورز توافق نامه ای را برای ساخت کارخانه ای برای تولید خودروهای تحت برندهای چری، چانگان و هاوال امضا کرد که هم اکنون آن را توزیع می کند.

پس از راه اندازی در سال 2025، این کارخانه در منطقه صنعتی آلماتی ظرفیت تولید 90000 خودرو در سال خواهد داشت که 60 درصد آن به کشورهای پس از شوروی صادر می شود.

لادا روسیه که همیشه در قزاقستان محبوب بود، همچنان در رتبه ششم فروش در ماه گذشته قرار داشت - اما آنها 55 درصد کاهش داشتند.

در مورد عملکرد از ابتدای سال، لادا در رتبه پنجم قرار دارد و Chery و JAC به ترتیب در جایگاه ششم و هفتم قرار دارند.

 

جوآنا لیلیس  روزنامه نگار ساکن آلماتی و نویسنده کتاب سایه های تاریک: درون دنیای مخفی قزاقستان 


نظرات کاربران


@