تبریز امروز:
ایروان از یهودیان روسیه استقبال کرد
از زمان شروع جنگ روسیه در اوکراین، ده ها هزار روس به قفقاز گریخته اند. در میان آنها اعضای یک جامعه متفاوت وجود دارند: صدها یهودی روسی که به ایروان نقل مکان کرده اند. ناتانیل تروبکین، یک مسکووی 40 ساله، در 8 مارس، حدود دو هفته پس از آغاز جنگ روسیه در اوکراین که موجی از درگیری ها و تحریم های بین المللی را به راه انداخت.، به ایروان نقل مکان کرد مانند بسیاری از روسها، او ارمنستان را به دلیل سهولت نسبی آن انتخاب کرد: این کشور برای روسها بدون ویزا است، اکثر مردم روسی صحبت میکنند، و پیدا کردن یک آپارتمان کوتاهمدت و راهاندازی یک تجارت ساده است. او همچنین دوستانی در ارمنستان داشت که به او کمک کردند تا ساکن شود. اما با این حال، آسان نبود. ترابکین به اوراسیا نت گفت: «وقتی رسیدم، هرچه در جیبم بود، هزینه کردم پول زیادی نداشتم، و این برای بسیاری از مردم مهاجر صادق بود. پس از یک جستجوی عجولانه، راه او به یک آپارتمان "وحشتناک" ختم شد. این تجربه خشن او را برانگیخت تا خانه یهودی ایروان را راه اندازی کند، که اکنون به سایر یهودیان روسیه در جستجوی آپارتمان، باز کردن حساب های بانکی جدید و راه اندازی مشاغل کمک می کند. او گفت که از زمان شروع کار خود در آوریل، این سازمان به حدود 200 یهودی روسی کمک کرده است تا به ایروان نقل مکان کنند. یهودیان در ارمنستان سابقه طولانی دارند. مورخ ارمنی قرن پنجم مووسس خورناتسی نوشته است که قرن اول قبل از میلاد مسیح. پادشاه تیگران کبیر 10000 اسیر یهودی را پس از جنگ در شام به ارمنستان بازگرداند. گرشون مایر بورشتین، خاخام اعظم ایروان، در مصاحبه اخیر خود گفت: ارمنستان بزرگ از نظر تاریخی مکانی بوده است که جوامع یهودی قابل توجهی در آن زندگی می کرده اند. او گفت که برخلاف بسیاری از مکانهای دیگر که یهودیان در آن زندگی میکردند، در ارمنستان هرگز از قتل عام یا آزار و اذیت دیگر رنج نبردند. در این زمینه ارمنستان آلوده به این گونه خاطرات نیست، به این معنی که می تواند امیدی برای ایجاد، اتحاد تلاش ها در زمینه های معنوی و مادی باشد. اکثریت بزرگ جمعیت یهودی ارمنستان در اواخر شوروی و اوایل دوره پس از شوروی به اسرائیل رفتند، و قبل از این موج جدید مهاجران، جمعیت یهودی ارمنستان بین 800 تا 1000 نفر بود. در دوره پس از فروپاشی شوروی، اسرائیل روابط نزدیکی با آذربایجان رقیب ارمنستان برقرار کرده است و ارامنه بارها از فروش تسلیحات اسرائیل به آذربایجان یا عدم به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه شکایت دارند. ترابکین گفت، اما این تنشها به نحوه رفتار ارمنیها با یهودیان سرایت نمیکند. او گفت: «مردم اینجا وقتی متوجه میشوند که من یهودی هستم، با من رفتار متفاوتی نمیکنند. اکنون خانه یهودی ایروان به تازه واردان کمک می کند تا جامعه جدیدی را با هم تشکیل دهند. این کمیته از کمیته توزیع مشترک یهودیان آمریکا کمک مالی می گیرد ، که همچنین به راه اندازی تلاش های مشابه در شهرهای گرجستان تفلیس و باتومی کمک کرد. این سازمان کلاس های زبان عبری را آغاز کرده است و در تلاش است تا دروس ارمنی را برای تازه واردان راه اندازی کند. ترابکین گفت: «بسیاری [یهودیان روسی] به ارمنستان و گرجستان آمدند و از جامعه یهودی روسیه جدا شدند». بازآفرینی بافت یهودی برای آنها مهم است، بنابراین کاری که اکنون می توانیم انجام دهیم این است که آنها احساس کنند در بین مردم خودشان هستند." او گفت که این «نزدیک» چیزی است که ارمنیان و یهودیان، با سابقه طولانی آزار و اذیت و پراکندگی، مشترک هستند. با این حال، تازه واردان منزوی نیستند، بلکه بیشتر در جامعه ارمنی گسترده تر ادغام می شوند و با آن درگیر می شوند. مخفی شده در کوچه ای درست در نزدیکی خیابان شلوغ ساریان مرکز ایروان، یک رستوران جدید پر جنب و جوش، Hummus | کیمچی، ترکیبی از دو غذای نسبتا ناشناخته برای کام ارمنی ها را ارائه می دهد: اسرائیلی و کره ای. دیمیتری شانگاروف، سرآشپز و صاحب خانه گفت: «از آنجایی که همسرم کره ای است و من یک یهودی روسی هستم، فکر می کردم که ترکیب دو غذای بسیار متفاوت بسیار خوب است. شانگاروف زمانی با ارمنستان آشنا شد که خواهرش با یک ارمنی ازدواج کرد و او قبل از جنگ برای راه اندازی رستوران به ایروان نقل مکان کرد. او با استراحت از آشپزخانه و پوشیدن یک تیشرت مشکی که روی آن عبارت «اوکراین» نوشته شده بود، به اوراسیانت گفت: «برنامه قبلی این بود که یک رستوران باز کنیم، چند نفر از مردم محلی را استخدام کنیم، به آنها آموزش بدهیم و به مسکو برگردیم». اما او در سفری به روسیه بود تا زمانی که جنگ شروع شد، وی تجهیزات رستوران را برداشت. او در 28 فوریه به ایروان بازگشت و هنوز آنجا را ترک نکرده است. این رستوران در ماه آوریل افتتاح شد و اکنون مورد علاقه بسیاری از روسها، اوکراینیها و بلاروسهای جدید ایروان شده است، چه یهودی یا غیر یهودی. همچنین مشتریان محلی کنجکاو را به خصوص در زمان ناهار جذب کرده است. او گفت: «انتظار نداشتیم در یک ماه و نیم اول به سود برسیم، اما فراتر از انتظارمان بودیم.
یکی دیگر از پاتوق های محبوب ماما جان، یک یهودی روسی است